Szkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznych
  • Szkolenia Online i Stacjonarne
  • Ekspertyzy
  • Konsultacje
  • Branże
    • Branża architektoniczna
    • Branża budowlana
    • Branża rozrywkowa
    • Branża scenotechniczna
    • Branża kulturalna
    • Branża sakralna
  • O nas
  • Baza wiedzy
  • Kontakt

Droższe nie zawsze znaczy lepsze. 5 porad na racjonalne zaplanowanie budżetu na sprzęt scenotechniczny

5 marca 2021
szkolenia dla kadr

Na rynku znajdziemy mnóstwo sprzętu scenotechnicznego, a wraz z rozwojem technologii wciąż pojawiają się innowacyjne rozwiązania w tym zakresie. Żeby wybrać najlepszą dla Twoich potrzeb aparaturę sceniczną i jak najlepiej zorganizować budżet na sprzęt scenotechniczny, warto zwrócić uwagę na kilka czynników. Oto 5 kwestii, które musisz wziąć pod uwagę!

Zakup sprzętu scenotechnicznego na potrzeby instytucji kultury czy wyposażenia obiektów widowiskowych to zazwyczaj niemały wydatek. Warto go dobrze przemyśleć i racjonalnie zaplanować, porównując dostępne na ryku opcje. Tym bardziej, iż praktyka pokazuje, że nie zawsze to, co najdroższe, jest najlepsze. Przepłacanie za sprzęt zdarza się relatywnie często. Co zrobić, aby nie zdarzyło się Tobie?

1.  Ustal i sprecyzuj swoje potrzeby

Najpierw musisz określić potrzeby, jakie potrzeby stoją za planowaną inwestycją.

­– Takie określenie pozwoli na stworzenie precyzyjnego projektu, niezbędnego do prawidłowego przeprowadzenia inwestycji od samego początku (tj. od etapu przetargu czy zamówienia) do końca, czyli do odbioru i etapu korzystania ze znakomitej sali widowiskowej – mówi Piotr Zajkiewicz, szkoleniowiec i ekspert ds. techniki scenicznej.

Planując budżet na sprzęt scenotechniczny, należy wziąć również pod uwagę plany rozwoju inwestycji oraz możliwość rozszerzenia działalności. Warto więc pomyśleć o inwestycji w sposób synchroniczny i uwzględnić w procesie planowania wszystkie elementy składowe projektu oraz jego rozwój w czasie.

2.  Zadbaj o współistnienie wszystkich systemów

Podczas planowania budżetu na sprzęt scenotechniczny warto sporządzić plan zakładający współgranie wszystkich systemów na terenie obiektu. Jakie systemy należy wziąć pod uwagę? Uwzględnij synchroniczne działania systemu:

  • nagłośnieniowego,
  • oświetleniowego,
  • multimedialnego,
  • mechaniki sceny,
  • systemu rejestracji i streamingu,
  • systemu interkomowego,
  • infrastruktury IT,
  • systemu podglądowego i nasłuchowego,
  • reklamy audio-wizualnej
  • oraz instalacji teletechnicznej.

Wszystkie te struktury powinny tworzyć  spójną całość, która działa jednocześnie i bez zakłóceń. Rozwój technologii pozwala na znaczną integrację różnego rodzaju systemów – np. system interkomowy może być częścią systemu nagłośnieniowego, a na wybór miksera może wpłynąć jego łatwa integracja z systemem rejestracji i streamingu.

3.  Weź pod uwagę charakter obiektu widowiskowego

To, jaki budżet na sprzęt scenotechniczny przeznaczysz, wynika również z charakteru obiektu, do jakiego ma być on dopasowany. Dla niektórych instytucji bardziej przydatny będzie sprzęt nagłośnieniowy nie najwyższej klasy, gdyż uwarunkowania techniczne danego budynku czy charakteru imprez po prostu nie dają pola do popisu, aby wykorzystać wszystkie możliwości sprzętowe.

– Z punktu widzenia całościowej realizacji projektu, optymalne rozwiązanie to takie, które wykorzystuje maksimum możliwości każdego z zaproponowanych w projekcie urządzeń. Pojawiają się więc pytania, czy zastosowanie urządzenia droższego przełoży się na efektywność pracy bądź jakość produkcji spektaklu czy koncertu. Czy może warto uwzględnić w projekcie urządzenie tańsze, ale w bardziej rozbudowanej formie lub po prostu wykorzystać większą ilość urządzeń tańszych zamiast jednego droższego? – wyjaśnia nasz ekspert, Piotr Zajkiewicz.

4. Postaw na uniwersalność i modułowość systemu

Jak już wiesz, dobrze zaplanowany projekt scenotechniczny Twojego obiektu lub organizowanej przez Ciebie imprezy powinien brać pod uwagę rozwój obiektu/instytucji, w których ma być użytkowny oraz być na tyle uniwersalny i modułowy, żeby nie zachodziła konieczność częstej wymiany poszczególnych jego elementów.

Dobry system to taki, którego elementów nie trzeba wymieniać co kilka lat, a z łatwością można go poszerzać i udoskonalać. Uniwersalność systemu to również możliwość używania tego samego systemu nagłośnieniowego na przykład podczas pokazów kinowych i  koncertów (przy pewnych modyfikacjach).

5. Wybierz stabilność zamiast podążania za trendami

Warto przeznaczyć budżet na stabilny i dobrze działający, kompletny system (choć może nie najwyższej klasy), a nie gonić za wszelką cenę za nowinkami technicznymi. Projekt powinien umożliwić rozbudowę systemu w razie potrzeby i zapewnić stabilną pracę na co dzień. Oczywiście, opracowanie takiego systemu nie należy do łatwych zadań. Bardzo możliwe, że będzie to raczej czasochłonny proces niż jednorazowa inwestycja.

– Konieczna jest zarówno wiedza teoretyczna umożliwiająca stworzenie prawidłowego systemu dystrybucji zasilania czy sygnału, wykonanie modeli akustycznych w dedykowanym oprogramowaniu, prawidłowe przygotowanie punktów mocowań itp. – jak i wiedza praktyczna realizatora i technika dźwięku. Ta druga umożliwia stworzenie prawidłowego „workflow” na scenie. A trudno tego dokonać, nie mając za sobą odpowiedniego doświadczenia scenicznego – podsumowuje Piotr Zajkiewicz.

Chcesz poszerzyć doświadczenie i wiedzę? Sprawdź ofertę naszych szkoleń i dowiedz się więcej o optymalnym wyborze aparatury scenotechnicznej dla Twoich projektów!

Udostępnij

Powiązane wpisy

26 kwietnia 2021

OSOBOWOŚCI SCENOTECHNIKI: ADRIAN GRASSMANN – realizator frontowy polskiej DIVY – Maryli Rodowicz


Czytaj dalej
Jak rozwiązywać spory z kontrahentem?
23 kwietnia 2021

Jak postępować w sytuacjach spornych podczas realizacji usług scenotechnicznych? O tym musisz pamiętać!


Czytaj dalej
Dzieci na scenie – jak uniknąć stresujących sytuacji podczas występów? Poradnik dla nauczycieli, dzieci i rodziców
9 kwietnia 2021

Dzieci na scenie – jak uniknąć stresujących sytuacji podczas występów? Poradnik dla nauczycieli, dzieci i rodziców


Czytaj dalej

    ul. Świętego Rocha 5 lok.107
    15-879 Białystok
    Biuro czynne:
    godz. 09.00 - 16.00
    poniedziałek - piątek
    +48 575 581 333
    +48 575 581 333
    kontakt@szkoleniadlakadr.pl

    © Union 2020

    DOKUMENTY

    • Regulamin szkoleń
    • Polityka prywatności
      RODO
    • Oświadczenie VAT

    WSPÓŁPRACA

    • Informacje
    • Formularz zgłoszeniowy
    • Umowa współpracy

    NASZE MARKI

    • Union
    • ZiKE Labs
    • ZiKE Rental

    WIĘCEJ O NASZEJ BRANŻY

    • Rozwój i motywacja
      kadry technicznej
    • Realizacja dźwięku
      Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie wszystkich plików cookie.
      UstawieniaAKCEPTUJĘ
      Zarządzaj zgodą

      Omówienie prywatności

      Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas poruszania się po niej. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na komfort przeglądania.
      Niezbędne
      Always Enabled
      Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
      CookieDurationDescription
      cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Analytics”.
      cookielawinfo-checbox-functional11 monthsPlik cookie jest ustawiany przez RODO, zgoda na zapisywanie zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”.
      cookielawinfo-checbox-others11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Inne.
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki cookies używane są do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookies w kategorii „Niezbędne”.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Wydajność”.
      viewed_cookie_policy11 monthsPlik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na użycie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
      Funkcjonalne
      Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
      Wydajnościowe
      Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności strony internetowej, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika odwiedzającym.
      Analityczne
      Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
      Reklamowe
      Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
      Inne
      Inne pliki cookie bez kategorii to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze sklasyfikowane w żadnej kategorii.
      SAVE & ACCEPT