Na rynku znajdziemy mnóstwo sprzętu scenotechnicznego, a wraz z rozwojem technologii wciąż pojawiają się innowacyjne rozwiązania w tym zakresie. Żeby wybrać najlepszą dla Twoich potrzeb aparaturę sceniczną i jak najlepiej zorganizować budżet na sprzęt scenotechniczny, warto zwrócić uwagę na kilka czynników. Oto 5 kwestii, które musisz wziąć pod uwagę!
Zakup sprzętu scenotechnicznego na potrzeby instytucji kultury czy wyposażenia obiektów widowiskowych to zazwyczaj niemały wydatek. Warto go dobrze przemyśleć i racjonalnie zaplanować, porównując dostępne na ryku opcje. Tym bardziej, iż praktyka pokazuje, że nie zawsze to, co najdroższe, jest najlepsze. Przepłacanie za sprzęt zdarza się relatywnie często. Co zrobić, aby nie zdarzyło się Tobie?
Najpierw musisz określić potrzeby, jakie potrzeby stoją za planowaną inwestycją.
– Takie określenie pozwoli na stworzenie precyzyjnego projektu, niezbędnego do prawidłowego przeprowadzenia inwestycji od samego początku (tj. od etapu przetargu czy zamówienia) do końca, czyli do odbioru i etapu korzystania ze znakomitej sali widowiskowej – mówi Piotr Zajkiewicz, szkoleniowiec i ekspert ds. techniki scenicznej.
Planując budżet na sprzęt scenotechniczny, należy wziąć również pod uwagę plany rozwoju inwestycji oraz możliwość rozszerzenia działalności. Warto więc pomyśleć o inwestycji w sposób synchroniczny i uwzględnić w procesie planowania wszystkie elementy składowe projektu oraz jego rozwój w czasie.
Podczas planowania budżetu na sprzęt scenotechniczny warto sporządzić plan zakładający współgranie wszystkich systemów na terenie obiektu. Jakie systemy należy wziąć pod uwagę? Uwzględnij synchroniczne działania systemu:
Wszystkie te struktury powinny tworzyć spójną całość, która działa jednocześnie i bez zakłóceń. Rozwój technologii pozwala na znaczną integrację różnego rodzaju systemów – np. system interkomowy może być częścią systemu nagłośnieniowego, a na wybór miksera może wpłynąć jego łatwa integracja z systemem rejestracji i streamingu.
To, jaki budżet na sprzęt scenotechniczny przeznaczysz, wynika również z charakteru obiektu, do jakiego ma być on dopasowany. Dla niektórych instytucji bardziej przydatny będzie sprzęt nagłośnieniowy nie najwyższej klasy, gdyż uwarunkowania techniczne danego budynku czy charakteru imprez po prostu nie dają pola do popisu, aby wykorzystać wszystkie możliwości sprzętowe.
– Z punktu widzenia całościowej realizacji projektu, optymalne rozwiązanie to takie, które wykorzystuje maksimum możliwości każdego z zaproponowanych w projekcie urządzeń. Pojawiają się więc pytania, czy zastosowanie urządzenia droższego przełoży się na efektywność pracy bądź jakość produkcji spektaklu czy koncertu. Czy może warto uwzględnić w projekcie urządzenie tańsze, ale w bardziej rozbudowanej formie lub po prostu wykorzystać większą ilość urządzeń tańszych zamiast jednego droższego? – wyjaśnia nasz ekspert, Piotr Zajkiewicz.
Jak już wiesz, dobrze zaplanowany projekt scenotechniczny Twojego obiektu lub organizowanej przez Ciebie imprezy powinien brać pod uwagę rozwój obiektu/instytucji, w których ma być użytkowny oraz być na tyle uniwersalny i modułowy, żeby nie zachodziła konieczność częstej wymiany poszczególnych jego elementów.
Dobry system to taki, którego elementów nie trzeba wymieniać co kilka lat, a z łatwością można go poszerzać i udoskonalać. Uniwersalność systemu to również możliwość używania tego samego systemu nagłośnieniowego na przykład podczas pokazów kinowych i koncertów (przy pewnych modyfikacjach).
Warto przeznaczyć budżet na stabilny i dobrze działający, kompletny system (choć może nie najwyższej klasy), a nie gonić za wszelką cenę za nowinkami technicznymi. Projekt powinien umożliwić rozbudowę systemu w razie potrzeby i zapewnić stabilną pracę na co dzień. Oczywiście, opracowanie takiego systemu nie należy do łatwych zadań. Bardzo możliwe, że będzie to raczej czasochłonny proces niż jednorazowa inwestycja.
– Konieczna jest zarówno wiedza teoretyczna umożliwiająca stworzenie prawidłowego systemu dystrybucji zasilania czy sygnału, wykonanie modeli akustycznych w dedykowanym oprogramowaniu, prawidłowe przygotowanie punktów mocowań itp. – jak i wiedza praktyczna realizatora i technika dźwięku. Ta druga umożliwia stworzenie prawidłowego „workflow” na scenie. A trudno tego dokonać, nie mając za sobą odpowiedniego doświadczenia scenicznego – podsumowuje Piotr Zajkiewicz.
Chcesz poszerzyć doświadczenie i wiedzę? Sprawdź ofertę naszych szkoleń i dowiedz się więcej o optymalnym wyborze aparatury scenotechnicznej dla Twoich projektów!
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Analytics”. |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | Plik cookie jest ustawiany przez RODO, zgoda na zapisywanie zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”. |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Inne. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki cookies używane są do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookies w kategorii „Niezbędne”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Wydajność”. |
viewed_cookie_policy | 11 months | Plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na użycie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych. |