Szkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznych
  • Szkolenia Online i Stacjonarne
  • Ekspertyzy
  • Konsultacje
  • Branże
    • Branża architektoniczna
    • Branża budowlana
    • Branża rozrywkowa
    • Branża scenotechniczna
    • Branża kulturalna
    • Branża sakralna
  • O nas
  • Baza wiedzy
  • Kontakt

Dzieci na scenie – jak uniknąć stresujących sytuacji podczas występów? Poradnik dla nauczycieli, dzieci i rodziców

9 kwietnia 2021
Dzieci na scenie – jak uniknąć stresujących sytuacji podczas występów? Poradnik dla nauczycieli, dzieci i rodziców

Częstym elementem obchodów uroczystości miasta czy wsi są występy wokalne dzieci z lokalnej szkoły. To bardzo stresujące wydarzenie zarówno dla dzieci, które wtedy występują, jak i dla ich nauczycieli i opiekunów.  Co zrobić, aby występy dzieci były nie tylko mniej stresujące, ale i bezpieczne? Oto kilka porad z perspektywy realizatora dźwięku pracującego z małymi artystami.

Wstępy dzieci to zazwyczaj powód niemałych emocji i wzruszeń – zwłaszcza ze strony rodziców i opiekunów. Musicie Państwo jednak wiedzieć, że z punktu widzenia realizatora dźwięku pracującego przy takim wydarzeniu ten punkt programu jest również bardzo stresujący, często bardziej niż występ dowolnej gwiazdy bez próby czy nawet awaria systemu. Dlaczego tak się dzieje?

Przygotowałem więc listę sugestii, które mogą zmniejszyć poziom stresu nie tylko u moich kolegów z branży, ale również dać komfort psychiczny występującym i ich opiekunom. Oto 6 ważnych wskazówek dla dzieci na scenie oraz ich rodziców czy wychowawców.

 

1.      Materiały dla realizatora dźwięku należy dokładnie opisać

Bardzo często jest tak, że przed występem dzieci na scenie pojawia się tłum rodziców/nauczycieli, którzy wrzucają na konsoletę stos nieopisanych płyt i pendrive’ów, informując w przelocie, że dla Pawełka utwór numer 7, a dla Kasi ten plik coś_tam_coś_tam_ostatni. Po czym rodzice znikają i zostajemy sami ze stertą nośników zawierającą 382 godziny muzyki, w tym siedemnaście plików coś_tam_coś_tam_ostatni. Dla rodzica Krzysia występującego na scenie jest oczywiste, że to właśnie Krzyś jest na scenie i że podkład Krzysia jest na szarej płycie, ale z takim czerwonym paskiem dokoła i nie tej z krzyżykiem (bo ta jest Michałka), tylko tej co ma 11 ścieżek (bo taka sama z 7 ścieżkami to płyta Julki, to oczywiste).

Warto wcześniej przygotować wszystkie utwory i zebrać je na jeden nośnik. To wbrew pozorom nie jest trudna operacja i na pewno znajdziecie kogoś, kto pomoże. W najgorszym razie poproście realizatora, który obsługuje imprezę. Jeśli będzie miał czas, to na pewno się z tym upora. Co warto wiedzieć o nośnikach?

  • Dopuszczalne są różne nośniki. Ostatnio najczęściej jest to pendrive, płyty CD są również OK. W zasadzie każdy rozsądny nośnik – CD, MiniDisc, DAT, USB będzie rozsądnym rozwiązaniem, o ile ekipa techniczna dostanie informacje, na co ma się przygotować.
  • Możliwe jest również podłączenie odtwarzacza przenośnego (iPod, tablet, komputer czy inny odtwarzacz mp3), należy jednak odpowiednio wcześniej zgłosić, że taki będzie – ekipa przygotuje wówczas odpowiedni kabel. NIEDOPUSZCZALNE jest jednak odtwarzanie muzyki z telefonu (bo na pewno zadzwoni babcia, czy Robercik już śpiewał) i z serwisów streamingowych (buforowanie, proszę czekać).
  • Nośnik zawierający podkłady powinien być wyraźnie opisany, najlepiej datą i miejscem wydarzenia. Mamy pełno płyt i pendrive’ów walających się po różnych imprezach, których ktoś nie odebrał.
  • Przygotowując muzykę, należy pamiętać o zachowaniu możliwie dobrej jakości. Nagrania w serwisie YouTube bywają dobre, ale bywają też bardzo złe. Również jakość plików mp3 może być różna w zależności od użytych parametrów kompresji i algorytmu. Warto więc poświęcić trochę czasu i w miarę możliwości przygotować nagrania w jak najlepszej jakości.

 

2.      Konieczny jest asystent realizatora dźwięku

Należy zadbać o osobę, która przez cały występ będzie asystować realizatorowi dźwięku i informować, który podkład i kiedy. Osoba taka, znająca występujące dzieci, będzie w stanie również zareagować na zamianę występujących artystów i widząc, że zamiast Martynki wchodzi Zuzia (co się często zdarza, z różnych przyczyn), włączyć podkład Zuzi. Realizator nie znający tych dzieci nieświadom sytuacji włączy podkład Martynki, narażając dziecko na niepotrzebny stres.

Nie zawsze realizator wie, że to już trzeba włączyć, bo albo śpiewający wychodzi w podskokach w rytm muzyki i czeka aż włączymy podkład, albo to my czekamy, aż wejdzie na środek sceny (tak tworzą się nieskończone pętle). Bywa i tak, że widząc dziecko przy mikrofonie, włączamy podkład, nie wiedząc, że musi się za nim ustawić jeszcze grupa taneczna.

 

3.      Domowe „ulepszanie” nagrań nie jest wskazane

Zdarzają się wśród rodziców śpiewających dzieci pasjonaci realizacji dźwięku. To świetnie! Bardzo jednak proszę o niedokonywanie ulepszeń, poprawek i ‘masteringu’ nagrań w warunkach domowych. Realizator na koncercie ma odpowiednie narzędzia, żeby poprawić brzmienie nagrania, jeśli jednak ktoś zrobił to przed nim, może się okazać, że już za późno na ratunek.

 

4.      Warto zadbać o to, by dziecko nie „bało się” swojego głosu

Osoba odpowiedzialna za dzieci na scenie niech zadba, żeby wokal nie był zbyt głośny w odsłuchach, niech porozmawia o tym z realizatorem. Pamiętajmy, że realizator ma w systemie wpisane staranie się o spowodowanie maksymalnie dobrych warunków pracy na scenie. Tymczasem niedoświadczony artysta, słysząc swój głos za głośno, po pierwsze będzie czuł się stremowany, po drugie będzie śpiewał ciszej niż normalnie, bo nie jest przyzwyczajony do takiego poziomu.

 

5.      Koniecznie jest „techniczne” przygotowanie dziecka do występu

Przygotujcie dzieci do występu na scenie. Przede wszystkim poćwiczcie z nim obsługę mikrofonu. Mikrofon to takie głupie urządzenie, które zamienia fale akustyczne na prąd elektryczny. Warunkiem jednak jest, że owa fala musi do mikrofonu dotrzeć, nie wystarczy, że zostanie pomyślana. Jeśli więc młody artysta nie zaśpiewa do mikrofonu, to ten nie będzie miał szansy przekazać sygnału dalej. Warto poćwiczyć z dzieckiem trzymanie mikrofonu blisko buzi, bo trzymany przy pępku też nie zadziała.

 

6.      Dzieci na scenie liczą na wsparcie rodziców!

Dla dziecka w podstawówce rodzic jest najważniejszą widownią. Zastanówcie się więc, czy oferta, usługa, wykład czy co tam robicie na co dzień, jest ważniejsze niż występ potomka, który jest raz w roku (występ, nie potomek). Pamiętajcie też, żeby pogratulować dziecku bez względu na to jak mu poszło. Żadna krytyka na tym etapie nie jest potrzebna ani nawet dozwolona. Dla dziecka wyjście na scenę pełną dorosłych i śpiewanie przed (nawet kilkoma) nieznanymi ludźmi to przeżycie, które mogą zrozumieć tylko weterani z Wietnamu. Musi więc poczuć, że jego staranie zostało docenione.

 

Myślę, że udało mi się przybliżyć temat. W razie wątpliwości co i jak przygotować zapraszam do kontaktu ze mną lub z najbliższą firmą nagłośnieniową. Zapewne będziemy mogli pomóc.

Piotr ZiKE Zajkiewicz

Udostępnij

Powiązane wpisy

26 kwietnia 2021

OSOBOWOŚCI SCENOTECHNIKI: ADRIAN GRASSMANN – realizator frontowy polskiej DIVY – Maryli Rodowicz


Czytaj dalej
Jak rozwiązywać spory z kontrahentem?
23 kwietnia 2021

Jak postępować w sytuacjach spornych podczas realizacji usług scenotechnicznych? O tym musisz pamiętać!


Czytaj dalej
Podnieś jakość dźwięku! Na czym polega optymalizacja systemu nagłośnieniowego?
24 marca 2021

Podnieś jakość dźwięku! Na czym polega optymalizacja systemu nagłośnieniowego?


Czytaj dalej

    ul. Świętego Rocha 5 lok.107
    15-879 Białystok
    Biuro czynne:
    godz. 09.00 - 16.00
    poniedziałek - piątek
    +48 575 581 333
    +48 575 581 333
    kontakt@szkoleniadlakadr.pl

    © Union 2020

    DOKUMENTY

    • Regulamin szkoleń
    • Polityka prywatności
      RODO
    • Oświadczenie VAT

    WSPÓŁPRACA

    • Informacje
    • Formularz zgłoszeniowy
    • Umowa współpracy

    NASZE MARKI

    • Union
    • ZiKE Labs
    • ZiKE Rental

    WIĘCEJ O NASZEJ BRANŻY

    • Rozwój i motywacja
      kadry technicznej
    • Realizacja dźwięku
      Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie wszystkich plików cookie.
      UstawieniaAKCEPTUJĘ
      Zarządzaj zgodą

      Omówienie prywatności

      Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas poruszania się po niej. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na komfort przeglądania.
      Niezbędne
      Always Enabled
      Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
      CookieDurationDescription
      cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Analytics”.
      cookielawinfo-checbox-functional11 monthsPlik cookie jest ustawiany przez RODO, zgoda na zapisywanie zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”.
      cookielawinfo-checbox-others11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Inne.
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki cookies używane są do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookies w kategorii „Niezbędne”.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Wydajność”.
      viewed_cookie_policy11 monthsPlik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na użycie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
      Funkcjonalne
      Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
      Wydajnościowe
      Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności strony internetowej, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika odwiedzającym.
      Analityczne
      Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
      Reklamowe
      Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
      Inne
      Inne pliki cookie bez kategorii to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze sklasyfikowane w żadnej kategorii.
      SAVE & ACCEPT