Szkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznychSzkolenia dla kadr – prawo zamówień publicznych
  • Szkolenia Online i Stacjonarne
  • Ekspertyzy
  • Konsultacje
  • Branże
    • Branża architektoniczna
    • Branża budowlana
    • Branża rozrywkowa
    • Branża scenotechniczna
    • Branża kulturalna
    • Branża sakralna
  • O nas
  • Baza wiedzy
  • Kontakt

Jak postępować w sytuacjach spornych podczas realizacji usług scenotechnicznych? O tym musisz pamiętać!

23 kwietnia 2021
Jak rozwiązywać spory z kontrahentem?

Podczas każdej współpracy życzylibyśmy sobie, aby wszystko przebiegło bez zarzutu. Jednak życie jest życiem i konflikty zdarzają się – nawet najbardziej ugodowym osobom. Co zrobić, gdy pojawi się spór? Jak postępować kiedy my bądź druga strona naszej umowy wyrządzi szkodę lub nie wywiąże się z ustalonych warunków współpracy? O czym należy pamiętać w takich sytuacjach?

Nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi – to powszechnie znane powiedzenie. Przedstawiamy Wam kilka zasad, o których należy pamiętać w sytuacji spornej z kontrahentem w branży scenotechnicznej (i nie tylko).

 

1.      Dobrze spisana umowa

Należy pamiętać o tym,  że umowa spisywana jest przede wszystkim „na złe czasy”, a nie na te dobre. Kiedy pojawia się spór między kontrahentami, pierwszym dokumentem, po który sięgamy, jest właśnie umowa. Wówczas pojawiają się pytania:

  • czy należycie zabezpieczyliśmy własne interesy?
  • czy zadbaliśmy o szczegółowe warunki naszej współpracy oraz konsekwencje niewywiązania się z nich dla każdej ze stron?
  • czy dokładnie opisaliśmy przedmiot zamówienia oraz obowiązki stron?
  • czy wskazaliśmy, co strony rozumieją pod pojęciem „siły wyższej’?
  • czy uwzględniliśmy zasady odbioru przeprowadzonych prac, warunków zapłaty oraz gwarancji?

Są to bardzo istotne kwestie, które warto przemyśleć i sprecyzować przed podpisaniem dokumentu. W sytuacji spornej, pierwszą czynnością stron jest sięgnięcie do umowy i szukanie argumentów swoich twierdzeń. Odpowiednie i przemyślane opisanie warunków współpracy to najważniejsza część każdego kontraktu. Nic tak nie usprawnia współpracy, jak świadomość zasad i warunków.

 

2.      Umiejętna komunikacja

Tę zasadę powinna opisywać już sama umowa. Współpraca bez komunikacji stron jest skazana na porażkę, niezależnie, czy mówimy o dużych czy małych projektach. Życie jest nieprzewidywalne i wiele sytuacji wymaga bieżących ustaleń. Wskazanym jest, aby strony podjęły najpierw dyskusję i chęć „pokojowego” rozwiązania zaistniałego konfliktu. Dlatego dobrą praktyką jest zobowiązanie się stron do podjęcia negocjacji w sytuacji spornej.  

 

3.      Starannie sporządzona dokumentacja

Jeżeli strony chcą podejmować rozmowę, muszą opierać się o konkretne dane. W tym pomocne będą: protokoły strat/problemu/błędu spisane przez świadków zdarzenia, zdjęcia, video itp. Pamiętajmy więc, aby tworzyć i gromadzić tego typu dokumentację na bieżąco i na ”wszelki wypadek”, gdyż jej posiadanie może przesądzić o rezultacie sprawy, wygraniu sporu z kontrahentem.

 

4.      Wiedza eksperta – wsparcie, z którego warto skorzystać

Często strony nie potrafią dojść do porozumienia, bo nie zgadzają się z wzajemnymi argumentami, albo brakuje im wystarczającej wiedzy w celu rozwiązania konfliktu. Wtedy warto skorzystać z pomocy eksperta, który podejmie się analizy sprawy, zbada dokumentację, przeprowadzi wywiad ze stronami – i ostatecznie sporządzi opinię w danym temacie. Opinia niezależnego eksperta jest często łatwiejsza do przyjęcia niż argumentacja strony konfliktu. Kiedy już wiemy, co się wydarzyło i kto odpowiada za szkodę, możemy kontynuować negocjacje.

 

5.      Sąd – ostateczność, która bywa najlepszym wyjściem

Kierowanie sprawy do sądu to ostateczność. Kiedy jednak wyczerpaliśmy już wszystkie opcje polubownego rozwiązania sporu i strony nadal nie mogą dojść do porozumienia, pozostaje skierowanie sprawy do sądu. Niekiedy jest to jedyny sposób do zakończenia konfliktu, szczególnie wtedy, gdy strony nie chcą się ze sobą komunikować, nie wyrażały chęci do polubownego zakończenia sprawy. Trzeba więc pamiętać, że wejście na drogę sądową – choć kosztowne i stresujące – bywa niekiedy jedynym słusznym rozwiązaniem.

 

6.      Opinia biegłego sądowego

Zlecenie wydania opinii przez biegłego sądowego jest bardzo popularnym rozwiązaniem stosowanym przez sąd. Tu musimy pamiętać, że w sytuacji, gdy przed sprawą sądową zatrudnimy we własnym zakresie eksperta do sporządzenia opinii dla własnych celów, ten sam ekspert nie może już opiniować w sprawie jako biegły. Ktoś by pomyślał, po co nam zatem zatrudnianie eksperta przed skierowaniem sprawy do sądu? Otóż, biorąc pod uwagę nakłady finansowe i czasowe jakie musimy podjąć przy sprawach sądowych, zawsze warto spróbować polubownie rozwiązać spór.

 

Ps. Odpowiednia komunikacja to antidotum na wszelkie spory, zarówno te personalne, jak i biznesowe. Dlatego jeśli macie problem z kontrahentem – warto rozmawiać, negocjować! Nie ma sytuacji trudnych, są mniej lub bardziej skomplikowane. W tych skomplikowanych można skorzystać z dodatkowego wsparcia, jakim jest ekspert w danej dziedzinie. Jeśli więc potrzebujecie wsparcia z branży scenotechnicznej, polecamy Piotra Zajkeiwicza – eksperta ds. elektroakustyki i instalacji scenotechnicznych.

Skorzystaj z konsultacji z ekspertem !

Udostępnij

Powiązane wpisy

26 kwietnia 2021

OSOBOWOŚCI SCENOTECHNIKI: ADRIAN GRASSMANN – realizator frontowy polskiej DIVY – Maryli Rodowicz


Czytaj dalej
Dzieci na scenie – jak uniknąć stresujących sytuacji podczas występów? Poradnik dla nauczycieli, dzieci i rodziców
9 kwietnia 2021

Dzieci na scenie – jak uniknąć stresujących sytuacji podczas występów? Poradnik dla nauczycieli, dzieci i rodziców


Czytaj dalej
Podnieś jakość dźwięku! Na czym polega optymalizacja systemu nagłośnieniowego?
24 marca 2021

Podnieś jakość dźwięku! Na czym polega optymalizacja systemu nagłośnieniowego?


Czytaj dalej

    ul. Świętego Rocha 5 lok.107
    15-879 Białystok
    Biuro czynne:
    godz. 09.00 - 16.00
    poniedziałek - piątek
    +48 575 581 333
    +48 575 581 333
    kontakt@szkoleniadlakadr.pl

    © Union 2020

    DOKUMENTY

    • Regulamin szkoleń
    • Polityka prywatności
      RODO
    • Oświadczenie VAT

    WSPÓŁPRACA

    • Informacje
    • Formularz zgłoszeniowy
    • Umowa współpracy

    NASZE MARKI

    • Union
    • ZiKE Labs
    • ZiKE Rental

    WIĘCEJ O NASZEJ BRANŻY

    • Rozwój i motywacja
      kadry technicznej
    • Realizacja dźwięku
      Używamy plików cookie na naszej stronie internetowej, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia dzięki zapamiętywaniu Twoich preferencji i powtarzaniu wizyt. Klikając „Akceptuję”, wyrażasz zgodę na użycie wszystkich plików cookie.
      UstawieniaAKCEPTUJĘ
      Zarządzaj zgodą

      Omówienie prywatności

      Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia podczas poruszania się po niej. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na komfort przeglądania.
      Niezbędne
      Always Enabled
      Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
      CookieDurationDescription
      cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Analytics”.
      cookielawinfo-checbox-functional11 monthsPlik cookie jest ustawiany przez RODO, zgoda na zapisywanie zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”.
      cookielawinfo-checbox-others11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Inne.
      cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki cookies używane są do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookies w kategorii „Niezbędne”.
      cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Wydajność”.
      viewed_cookie_policy11 monthsPlik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na użycie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
      Funkcjonalne
      Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
      Wydajnościowe
      Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności strony internetowej, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika odwiedzającym.
      Analityczne
      Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
      Reklamowe
      Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Te pliki cookie śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
      Inne
      Inne pliki cookie bez kategorii to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze sklasyfikowane w żadnej kategorii.
      SAVE & ACCEPT