Podczas każdej współpracy życzylibyśmy sobie, aby wszystko przebiegło bez zarzutu. Jednak życie jest życiem i konflikty zdarzają się – nawet najbardziej ugodowym osobom. Co zrobić, gdy pojawi się spór? Jak postępować kiedy my bądź druga strona naszej umowy wyrządzi szkodę lub nie wywiąże się z ustalonych warunków współpracy? O czym należy pamiętać w takich sytuacjach?
Nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi – to powszechnie znane powiedzenie. Przedstawiamy Wam kilka zasad, o których należy pamiętać w sytuacji spornej z kontrahentem w branży scenotechnicznej (i nie tylko).
Należy pamiętać o tym, że umowa spisywana jest przede wszystkim „na złe czasy”, a nie na te dobre. Kiedy pojawia się spór między kontrahentami, pierwszym dokumentem, po który sięgamy, jest właśnie umowa. Wówczas pojawiają się pytania:
Są to bardzo istotne kwestie, które warto przemyśleć i sprecyzować przed podpisaniem dokumentu. W sytuacji spornej, pierwszą czynnością stron jest sięgnięcie do umowy i szukanie argumentów swoich twierdzeń. Odpowiednie i przemyślane opisanie warunków współpracy to najważniejsza część każdego kontraktu. Nic tak nie usprawnia współpracy, jak świadomość zasad i warunków.
Tę zasadę powinna opisywać już sama umowa. Współpraca bez komunikacji stron jest skazana na porażkę, niezależnie, czy mówimy o dużych czy małych projektach. Życie jest nieprzewidywalne i wiele sytuacji wymaga bieżących ustaleń. Wskazanym jest, aby strony podjęły najpierw dyskusję i chęć „pokojowego” rozwiązania zaistniałego konfliktu. Dlatego dobrą praktyką jest zobowiązanie się stron do podjęcia negocjacji w sytuacji spornej.
Jeżeli strony chcą podejmować rozmowę, muszą opierać się o konkretne dane. W tym pomocne będą: protokoły strat/problemu/błędu spisane przez świadków zdarzenia, zdjęcia, video itp. Pamiętajmy więc, aby tworzyć i gromadzić tego typu dokumentację na bieżąco i na ”wszelki wypadek”, gdyż jej posiadanie może przesądzić o rezultacie sprawy, wygraniu sporu z kontrahentem.
Często strony nie potrafią dojść do porozumienia, bo nie zgadzają się z wzajemnymi argumentami, albo brakuje im wystarczającej wiedzy w celu rozwiązania konfliktu. Wtedy warto skorzystać z pomocy eksperta, który podejmie się analizy sprawy, zbada dokumentację, przeprowadzi wywiad ze stronami – i ostatecznie sporządzi opinię w danym temacie. Opinia niezależnego eksperta jest często łatwiejsza do przyjęcia niż argumentacja strony konfliktu. Kiedy już wiemy, co się wydarzyło i kto odpowiada za szkodę, możemy kontynuować negocjacje.
Kierowanie sprawy do sądu to ostateczność. Kiedy jednak wyczerpaliśmy już wszystkie opcje polubownego rozwiązania sporu i strony nadal nie mogą dojść do porozumienia, pozostaje skierowanie sprawy do sądu. Niekiedy jest to jedyny sposób do zakończenia konfliktu, szczególnie wtedy, gdy strony nie chcą się ze sobą komunikować, nie wyrażały chęci do polubownego zakończenia sprawy. Trzeba więc pamiętać, że wejście na drogę sądową – choć kosztowne i stresujące – bywa niekiedy jedynym słusznym rozwiązaniem.
Zlecenie wydania opinii przez biegłego sądowego jest bardzo popularnym rozwiązaniem stosowanym przez sąd. Tu musimy pamiętać, że w sytuacji, gdy przed sprawą sądową zatrudnimy we własnym zakresie eksperta do sporządzenia opinii dla własnych celów, ten sam ekspert nie może już opiniować w sprawie jako biegły. Ktoś by pomyślał, po co nam zatem zatrudnianie eksperta przed skierowaniem sprawy do sądu? Otóż, biorąc pod uwagę nakłady finansowe i czasowe jakie musimy podjąć przy sprawach sądowych, zawsze warto spróbować polubownie rozwiązać spór.
Ps. Odpowiednia komunikacja to antidotum na wszelkie spory, zarówno te personalne, jak i biznesowe. Dlatego jeśli macie problem z kontrahentem – warto rozmawiać, negocjować! Nie ma sytuacji trudnych, są mniej lub bardziej skomplikowane. W tych skomplikowanych można skorzystać z dodatkowego wsparcia, jakim jest ekspert w danej dziedzinie. Jeśli więc potrzebujecie wsparcia z branży scenotechnicznej, polecamy Piotra Zajkeiwicza – eksperta ds. elektroakustyki i instalacji scenotechnicznych.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Analytics”. |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | Plik cookie jest ustawiany przez RODO, zgoda na zapisywanie zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”. |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Inne. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Pliki cookies używane są do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookies w kategorii „Niezbędne”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Wydajność”. |
viewed_cookie_policy | 11 months | Plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i służy do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na użycie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych. |